top of page

SAMFERDSEL

Grunnforholdene er avgjørende i bestemmelsen hvor en vei skal gå. Det er byggherren sitt ansvar å sørge for at veien er trygg i mange år etter konstruksjonen av veien er ferdig, og her spiller grunnforholdene en sentral rolle. JLE har utviklet en metode for stabilisering av grunnforhold som åpner for enorme muligheter

Vei og biltrafikk

Grunnforholdene er et avgjørende moment i bestemmelsen om hvor en vei skal gå. Kvaliteten og "levetiden" av en vei påvirkes i stor grad av forholdene under overflaten. For å sikre en stabil, trygg og holdbar vei kreves en omfattende kartlegging og stabilisering av grunnen.

 

JLE har utviklet og patentert en ny måte for både kartlegging og stabilisering av grunnforhold som vil endre bransjen slik vi kjenner den. Metoden reduserer usikkerhetsmomentene tilknyttet grunnen og forhindrer unødvendige forsinkelser i hele veiprosjektet. 

Tog og jernbane

Mye tyder på at Norges jernbanenettverk skal utvikles i årene som kommer. For at togtransport skal ta over store deler av flytransporten trenger vi raskere togforbindelser. 

Hastigheten til et tog er helt avhengig av infrastrukturen til toglinjene. For å øke effektiviteten i togtransport må jernbanesporene ha færre svinger, men grunnforholdene bremser denne utviklingen.

JLE har bred kompetanse til både kartlegging og stabilisering av grunnforhold knyttet til jernbane. Med vår metode kan vi stabilisere ethvert område med forekomster av kvikkleire, og garantere at sporene ligger "som støpt".  Dette åpner for et hav av muligheter.

Tilknyttet område

Et avgjørende moment i nye vei og tog-prosjekter er knyttet til nærliggende terreng. Dette gjelder selvsagt ras og skredfaren, men viktigst av alt er grunnforholdene i terrenget.

 

En toglinje eller en vei vil aldri være trygg uten at man har stabilisert alle områdene i tilknytning. Et kvikkleireskred kan oppsto flere hundre meter unna selve veien/toglinjen, og derfor må man kartlegge alle områder i tilknytning til veien før byggestart.

JLE har utviklet en metode for kartlegging av grunnforhold som løser mye av dagens problematikk. Vi sørger for at hele området gjennomgår en grundig kartlegging og stabilisering før prosjektet iverksettes.  

E6 Melhus-Trondheim

I veiprosjektet E6 Trondheim-Melhus ble det satt ned rundt 47 000 enkeltpeler, tilsvarende 1 million lengdemeter med kalk- og sementpeler. I dag brukes mellom 80 til 120 kg bindemiddel per kubikkmeter leire. Som tidligere nevnt er 30 til 40 prosent av klimautslipp i veiprosjekt kommer fra kalksementpeling. En markant reduksjon i valg av bindemiddel vil dermed ha stor betydning for det totale klimautslippet.

bottom of page